Koncepcja pracy
„Dzieci są wiosną rodziny
I społeczeństwa nadzieją,
która ciągle kwitnie przyszłością,
która bez przerwy się otwiera.”
J.P. II
Koncepcja pracy przedszkola
Wizja przedszkola
Misja przedszkola
Nasze przedszkole:
Cele główne
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
Cele szczegółowe
Kryteria sukcesu
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dziec:
Stosowane nagrody:
Stosowane kary:
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU:
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
Reguły dla rodziców – ujednolicenie oddziaływań wychowawczych na płaszczyźnie rodzic – dziecko, nauczyciel – dziecko, respektowanie opinii nauczyciel – rodzic, rodzic – nauczyciel
Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania jego drogi indywidualnego rozwoju.
Pozytywne efekty współpracy z rodzicami:
Korzyści dla rodziców:
Korzyści dla dzieci:
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:
1. Programie wychowania przedszkolnego
2. Programie języka angielskiego.
3. Planie adaptacyjnym.
4. Planie rozwoju .
5. Rocznym planie pracy.
6. Programie zajęć rytmiczno-muzycznych
I społeczeństwa nadzieją,
która ciągle kwitnie przyszłością,
która bez przerwy się otwiera.”
J.P. II
Koncepcja pracy przedszkola
Wizja przedszkola
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje
- Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
- Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy
Misja przedszkola
Nasze przedszkole:
- zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
- tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
- wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- kształtuje postawy moralne, proekologiczne i prozdrowotne,
- promuje zdrowie fizyczne i psychiczne,
- przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- organizuje sprawne zarządzanie placówką,
- analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
Cele główne
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
- Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
II. Procesy zachodzące w przedszkolu.
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
- W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego
- Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
Cele szczegółowe
- Realizacja założeń reformy oświatowej.
- Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
- Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
- Realizacja planu profilaktycznego i wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
- Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
- Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację regionalną, patriotyczną i europejską.
- Kształtowanie czynnej i aktywnej postawy wobec zdrowia
- Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej
- Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu..
- Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji
- Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na naszym terenie ,
- Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
Kryteria sukcesu
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola.
- Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
- Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Poprawa wyposażenia przedszkola i ogrodu.
- Realizacja planów i programów edukacyjnych i wychowawczych.
- Dbałość dzieci o własne zdrowie
- Rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
- Upowszechnianie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
- Udział dzieci w konkursach, turniejach itp.
- Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dziec:
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- albumów, kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, itp.)
- rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- hospitacji,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują po przeprowadzeniu diagnozy końcowej.
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU:
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
- przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
- zachęcanie rodziców do odwiedzania strony internetowej przedszkola
- włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola,
- szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
- zachęcanie rodziców do wspólnego aktywnego wypoczynku
- zachęcanie rodziców do wspólnych gier i zabaw matematycznych
- zachęcenie rodziców do wykonywania niekonwencjonalnych instrumentów muzycznych
- tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
Reguły dla rodziców – ujednolicenie oddziaływań wychowawczych na płaszczyźnie rodzic – dziecko, nauczyciel – dziecko, respektowanie opinii nauczyciel – rodzic, rodzic – nauczyciel
Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania jego drogi indywidualnego rozwoju.
Pozytywne efekty współpracy z rodzicami:
Korzyści dla rodziców:
- Możliwość bliższego poznania przedszkola, jego specyfiki, warunków i atmosfery
- Udział w tworzeniu tradycji placówki poprzez uczestnictwo w uroczystościach i życiu codziennym przedszkola
- Lepsze efekty wychowawcze dzięki ujednoliceniu metod pedagogicznych stosowanych w domu i przedszkolu
- Kreowanie otwartych postaw dzieci, rodziców, nauczycieli we wzajemnych interakcjach
- Zadowolenie i duma rodziców że ich dziecko jest wychowankiem naszego przedszkola
- Zmiana złych nawyków żywieniowych i wpływanie na zdrowy styl życia całych rodzin
- Praktyczne wykorzystanie matematyki w życiu codziennym dziecka
- Uwrażliwienie na piękno muzyki
- Rodzice nabyli pełne zaufanie do osób którym powierzają opiekę nad własnym dzieckiem
Korzyści dla dzieci:
- Możliwość widzenia rodziców w znaczącej i odpowiedzialnej roli – jako współgospodarzy przedszkola.
- Zaspokojona potrzeba bezpieczeństwa oraz zapewnione przez rodziców i nauczycieli warunki do optymalnego rozwoju
- Wspomaganie rozwoju dzieci z udziałem najbliższych członków rodziny w różnych sytuacjach edukacyjnych
- Pielęgnowanie tradycji rodzinnych i kulturowych w działalności przedszkola
- Pełne poczucie bezpieczeństwa
- Poznanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku
- Rozwijanie zdolności muzyczno-plastycznych
- Kształtowanie podzielności uwagi, pamięci, aktywności i twórczej wyobraźni
- Rozwijanie logicznego myślenia
Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- podtrzymywanie tradycji organizowania imprez okolicznościowych,
- współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, szkołą podstawową, GDK, GBP i MBP, policją, strażą pożarną, Muzeum, władzami samorządowymi itp.,
- włączanie się w organizowane na terenie gminy przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Realizacja koncepcji pracy przedszkola opiera się na:
1. Programie wychowania przedszkolnego
2. Programie języka angielskiego.
3. Planie adaptacyjnym.
4. Planie rozwoju .
5. Rocznym planie pracy.
6. Programie zajęć rytmiczno-muzycznych